بدعت‌های آزاردهنده در مراسم تشییع/ وقتی سنت‌های اصیل زیر سایه رفتارهای نادرست کمرنگ می‌شود

افرادی هستند که حتی با لابی‌گری و وساطت با بستگان میت و صرفا برای خودنمایی و دیده شدن میکروفن را به دست می‌گیرند.

پایگاه خبری تحلیلی فهلیان/ سیدداوود موسوی‌منش

در سال‌های اخیر، برخی مراسم‌های تشییع و ختم با بدعت‌هایی آزاردهنده همراه شده که موجب نارضایتی خانواده‌های داغدار و مردم حاضر در مراسم است.

میکروفن‌داران مردم را خسته و فاتحه‌ها را نیمه‌تمام می‌کنند

یکی از این موارد، سخنرانی‌های طولانی و بدون برنامه‌ای است که برخی افراد با گرفتن میکروفن انجام می‌دهند، سخنانی که نه متناسب با حال و هوای مراسم است و نه به شرایط روحی و جسمی مردم توجه دارد.

در حالی‌که بسیاری به‌خاطر وضعیت هوا، کمبود وقت و شرایط خاص شخصی، تنها برای ادای احترام و قرائت فاتحه آمده‌اند، برخی افراد با تبدیل تریبون به جایگاهی برای خودنمایی، حاضرین را خسته و بی‌حوصله می‌کنند، این روند گاهی تا جایی پیش می‌رود که حتی جمعی از مردم بدون قرائت فاتحه مجبور به ترک مراسم می‌شوند.

گرچه دلسوزان، معتمدان و اصحاب خیر، گاهی در فضای مجازی و مجالس تاکید می‌کنند که مراسم تشییع باید با وقار، اختصار و احترام برگزار شود و هر رفتاری که باعث رنجش خانواده متوفی یا ناراحتی مردم شود، از نظر اخلاقی و سنتی بدعتی ناپسند به شمار می‌آید، ولی افرادی هستند که حتی با لابی‌گری و وساطت با بستگان میت و صرفا برای خودنمایی و دیده شدن میکروفن را به دست می‌گیرند.

لذا می‌طلبد از سپردن میکروفن به چنین افرادی جدا خودداری و مراسم تشییع با وقار، اختصار و احترام برگزار شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *